Praktijk voor Houding en Beweging

ma, wo, do en vr
van 8.00 tot 19.00 uur

Klachten

Klachten van nek, schouder, rug en heup, zoals stijfheid, pijn, een moe of zwaar gevoel, onhandigheid of beperking in activiteiten. Ook de klachten die daaruit voort kunnen vloeien zoals spanningshoofdpijn.

Arbeidsrelevante klachten en beroepsklachten; er wordt vooral gekeken naar de houdingen, bewegingen en de belasting op de werkplek.

Slechte houding met name bij kinderen; afwijkingen in houding en bewegen. Dit komt voor op alle leeftijden. Maar juist bij kinderen in de groei is het heel belangrijk er iets aan te doen!

Het voorkomen (preventie) van klachten als gevolg van slechte houding of bijvoorbeeld na een periode van ziek zijn, zwangerschap, stress.

Ademhalingsklachten, bijvoorbeeld bij spanning en hyperventilatie.

Slaapproblemen, zoals slecht inslapen, moe wakker worden, niet doorslapen.

Neurologische aandoeningen, zoals hernia en ischias, de ziekte van Parkinson, MS.

Orthopedische aandoeningen, zoals artrose, osteoporose, ziekte van Scheuermann, scoliose.

Reumatische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew, syndroom van Tietze.

Revalidatie na: botbreuken of bandletsels, bijvoorbeeld na het verstuiken

van een enkel. Hierbij is van belang dat na het genezen van het trauma, de functie van het gewricht weer helemaal herstelt. Met name coördinatie en kracht krijgen de aandacht met behulp van specifieke oefeningen.

RSI/KANS: klachten van arm, nek en schouder die optreden door bv langdurig aan de computer werken. Heel vaak zit hier ook een geestelijke spanningscomponent bij. Patiënten gaan zich dit vaak realiseren als ze met hun lijf aan het oefenen zijn. De therapeut zoekt samen met de patiënt naar mogelijkheden om aanpassingen te doen in gedrag zoals nemen van rust op de goede momenten, zoeken van (actieve) ontspanning etc.

DSCN1603-250x250 cursus5-155x250

Bekkenklachten en bekkeninstabiliteit tijdens en na zwangerschap maar ook bij vrouwen in de overgang. Ook na valpartijen kunnen er bekkenklachten overblijven. Deze klachten zijn met specifiek oefenen te verhelpen.

Incontinentie, ongewenst verlies van urine.  Er wordt gewerkt met een mictie-dagboek, voorlichting, mictie-gedrag en oefeningen voor verbetering van de coördinatie van de bekkenbodemspieren.

Zwangerschapsbegeleiding:  voorbereiding op de bevalling en begeleiding bij het herstel ná de bevalling.

Klachten, Praktijk voor Houding en Beweging

Praktijk voor Houding en Beweging